- Het platform The Social Handshake maakt het voor werkgevers en werknemers makkelijker om aan goede doelen te schenken.
- Met LoonGift kunnen medewerkers ervoor kiezen om direct vanuit hun salaris belastingvrij goede doelen te steunen.
- Dit levert de schenker ook belastingvoordeel op, zegt oprichterster Sandra van Beest.
- Lees ook: Soep tegen eenzaamheid: deze 2 jonge ondernemers dragen standaard de helft van de winst af aan hun stichting die zich richt op sociaal contact voor ouderen
In een snel veranderende wereld waarin bedreigingen als oorlog en klimaatverandering steeds dichterbij komen, heeft een groeiend aantal mensen de behoefte iets bij te dragen. Iets goeds te doen. Niet alleen privé, maar ook op de werkvloer.
The Social Handshake is een platform dat zowel werknemers als werkgevers daarin wil bijstaan. “Wij werken met payroll giving”, vertelt oprichtster Sandra van Beest. “Via ons platform kunnen medewerkers onder de noemer LoonGift direct vanuit hun salaris belastingvrij goede doelen steunen.”
Werkgevers die bij het platform zijn aangesloten geven hun personeelsleden zelf de keuze of ze willen schenken via hun salaris. Werknemers die dat willen kunnen vervolgens maximaal drie bestemmingen kiezen uit de aangesloten goede doelen en ook zelf bepalen hoeveel ze schenken. Afhankelijk van de hoogte en de duur van de gift, levert het de schenker ook nog belastingvoordeel op.
Schenken via salaris bleek al te bestaan in de VS en het VK
Van Beest kwam op het idee voor deze manier van schenken tijdens de vorige vluchtelingencrisis in 2015. Ze had jaren in de goede doelen-wereld gewerkt, onder meer bij Free Press Unlimited, maar werkte destijds als strategie consultant in het bedrijfsleven. “Ik zei tegen mijn man: ik wil zo graag iets doen, maar heb zo weinig tijd. Kon ik maar een deel van mijn salaris geven”, vertelt ze. “En toen bleek dat principe in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk gewoon al te bestaan onder de noemer payroll giving.”
Na wat oriënterende gesprekken concludeerde Van Beest dat ze niet de enige was die heil in het concept zag en besloot ze ervoor te gaan en een platform op te richten. “Ik was eigenlijk nooit van plan geweest te ondernemen, maar dit kon ik niet laten liggen.”
Het bouwen van The Social Handshake had uiteindelijk flink wat voeten in de aarde. “Binnen een half jaar was de eerste financiering al rond, maar de opbouw heeft ruim 1,5 jaar geduurd”, vertelt de onderneemster. “We moesten vertrouwen kweken – zowel binnen het bedrijfsleven als bij de goede doelen -, maar vooral het juridische gedeelte nam veel tijd in beslag.”
Uiteindelijk is het platform in december 2020 live gegaan. Inmiddels zijn er dertig goede doelen aan verbonden en krijgen steeds meer bedrijven lucht van het concept.
“Voor werkgevers is dit een eenvoudige manier om aantoonbaar bij te dragen aan een duurzame en sociale wereld”, ziet Van Beest. “En het is natuurlijk ook een goede manier om talent aan zich te binden in deze krappe arbeidsmarkt. Vooral jongere generaties vinden het belangrijk dat hun werkgever zich inzet voor een betere wereld.”
De onderneemster merkt dat bedrijven soms wat drempels zien om met loongift te beginnen, vooral bij organisaties die niet dagelijks bezig zijn met een duurzame of sociale missie. “Ze denken vaak ook dat het veel werk is, maar we kunnen binnen een uur opstarten voor organisaties en daarna heeft de salarisadministratie er misschien een kwartiertje extra werk per maand aan.”
Ook VakantieGift en BonusGift
Om deze manier van schenken zo aantrekkelijk mogelijk te maken blijven ze hun product ontwikkelen bij The Social Handshake. “Naast LoonGift hebben we inmiddels ook VakantiedagGift en BonusGift toegevoegd als optie. En met onze KerstGift hopen we werkgevers te verleiden tot een duurzaam en sociaal kerstcadeau voor hun personeel.”
Ook op het goede doelen-vlak blijft het bedrijf zich ontwikkelen. “Er zijn inmiddels al meer dan 150 liefdadigheidsorganisaties die zich bij ons platform aan willen sluiten. Voorlopig houden we het echter even bij de dertig goede doelen waar we nu mee werken, omdat we daarvan zeker weten dat ze efficiënt en transparant zijn. En we willen werknemers ook geen keuzestress bezorgen door een oneindige keuze aan doelen aan te bieden”, aldus Van Beest.
“Maar uiteindelijk willen we er naartoe dat mensen ook persoonlijke goede doelen kunnen toevoegen, bijvoorbeeld voor een zeldzame ziekte waar ze in hun omgeving mee te maken hebben gehad.”
Uiteindelijk hoopt de onderneemster het normaal voor bedrijven wordt om dit aan hun medewerkers aan te bieden. “In andere landen zie je dat al veel meer. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld schenken meer dan 1 miljoen mensen via payroll giving. Het is een makkelijke stap naar een mooiere wereld, zowel voor werkgevers als voor werknemers.”
Lees meer over sustainable business:
- Deze 6 startups proberen mogelijk te maken wat onmogelijk lijkt: batterijen ontwikkelen die elektrische vliegtuigen vleugels moeten geven
- African Clean Energy pakt een van ’s werelds grootste problemen aan met een klein apparaat – daar betalen vervuilende bedrijven voor
- Waarom deze voormalige topmanager van Adidas zijn eigen kledingstartup begon
- Soep tegen eenzaamheid: deze 2 jonge ondernemers dragen standaard de helft van de winst af aan hun stichting die zich richt op sociaal contact voor ouderen